REDA - BIESZKOWICE - RUMIA    23 marca 2003

Wycieczka akurat na cały krótki wiosenny lub jesienny dzień, w rejon polodowcowych uroczych jeziorek w rejonie Bieszkowic; ładny las, interesujące zarastające bagienka wokół jezior. W sezonie bardzo tłoczno.

Z peronu w Redzie wzdłuż torów (po lewej) w stronę Wejherowa ok. 400 m, do przejazdu kolejowego. Ulicą w lewo; po 1 km mijamy cmentarz, po dalszych 500 m (już w lesie), rozejście dróg. Wybrać odejście asfaltu w lewo (ruch lokalny, ze znakiem zakazu). Do Zbychowa ok. 6 km asfaltem po dnie zalesionej doliny, od Redy ok. 150 m wzniesienia. Droga jest bardziej widokowa przy jeździe w odwrotnym kierunku. Od Zbychowa droga prowadzi otwartym terenem, 3 km do Nowego Dworu Wejherowskiego. Na krzyżówce w Nowym Dworze w prawo ok. 300 m, przy kapliczce skręcić w lewo lokalną drogą, która wkrótce zamienia się w gruntową; cały czas prosto w stronę lasu. Po prawej  Pucka Góra (201 m); ze szczytu kiedyś był widok aż do morza. Z prawej dochodzi czerwony szlak; będzie nam towarzyszył aż do Bieszkowic; zjazd nad koniec jez. Borowo (parkingi, pomosty). Szlak okrąża jezioro od prawej; na południowym jego końcu interesujące torfowiska; w całej okolicy jest ich zresztą wiele. Szlak przez ładny las po ok. 2 km dochodzi nad polodowcowe jezioro Pałsznik. Dalej fragment martwego lasu na bagnach, po 200 m jez. Wygoda. W okolicy skupisko kilku malowniczych polodowcowych jeziorek, częste torfowiska, rezerwaty.

Warto zboczyć w prawo nad interesujące torfowiska na północnym krańcu jeziora Wygoda. Rosiczka, żurawiny, jagody, bagno..

Wzdłuż jeziora w lewo. Nie dochodząc do leśniczówki schodzę nad wodę: malowniczy widok na zalesione wzgórza otaczające jezioro, F zgrupowanie brzóz, płaski brzeg i piaszczyste dno jeziora. Rezerwat; z powodu natłoku niedzielnych wczasowiczów głównie z Wejherowa, w lecie ograniczenia wjazdu w cały rejon. Dalej czerwonym szlakiem, po nieco ponad 1 km - kilkaset metrów po prawej, w głębi lasu prześwituje maleńkie polodowcowe jeziorko Rąbówka. Malowniczo i zacisznie. Po ok. 1,5 km czerwony szlak skręca w prawo nad jez. Bieszkowickie i dalej, okrążając torfowiska - nad Zawiat - dochodzi do szosy Wejherowo-Chwaszczyno. Okolice tych ostatnich jezior zabudowane domkami; w lecie wielkie tłumy ludzi; warto wtedy je omijać. Dalej dwa warianty: albo szosą w lewo przez Nowy Dwór, stromym zjazdem ładną drogą do Wejherowa, ze zboczeniem na Kalwarię Wejherowską. Albo w prawo w stronę Chwaszczyna; po ok. 2 km skrzyżowanie ze starą brukowaną drogą (w prawo do Kamienia). Tu skręcić jednak w lewo w dół, w stronę Rumii (8 km, bruk miejscami w złym stanie, uciążliwie). Droga prowadzi widokowym otoczeniem; po 1 km atrakcyjna okolica polany Leśniczówki Piekiełko.

Warto odbić nieco wcześniej w prawo w górę wzdłuż strumienia (czarny szlak): łąki w zalesionej wciętej dolinie.

Od Piekiełka paskudnym brukiem w dół; od lewej dołącza Zagórska Struga z jezior Bieszkowickich. Trudnodostępna Struga wije się w dnie bagnistej doliny, interesujące choć nieco mroczne otoczenie. Po 2 km po lewej miejsce biwakowe nad wodą. W prawo droga na Głodowo, Wielką Rolę i Wielki Kack. Po lewej otwiera się ładny szeroki widok na łąki w Dolinie Zagórskiej Strugi. Rumia.

Tomasz Pluciński
nowy adres:  tomasz.plucinski@ug.edu.pl

F

strona główna

F

strona z indeksem opisów turystycznych